The Super Mario Saga part 3 – Genombrott och systemsälj

Ett svårtslaget rekord:

Super Mario Bros

Har vi sett det här förut?

Som vi berörde i förra inlägget tog Super Mario och sin nyfödde bror Luigi klivet ut från arkadmiljön i samband med att Super Mario Bros hade släppts på marknaden. Det markerade även födseln för Svampriket som de allra flesta gamers utforskat vid det här laget. Varje del av Svampriket, senare även Hyrule, är en produkt av designer Miyamotos egen fantasi vars beslut att inkorporera svampar i varierande kulörer var hämtat från Alice i Underlandet. Fram till och med 1985 hade tanken att sälja konsoler jämte spelet (som alla äldre gamers minns så var alltid Super Mario Bros standardspelet man fick med när man köpte sin 8-bitare) på den amerikanska marknaden varit en stor framgång trots djärva beslut från företagets sida att erbjuda en pengarna-tillbaka-garanti om spelet/konsolerna inte sålde. Det var ett djärvt beslut och desto djärvare i åtanke att garantin sjösattes sedan Nintendo of America (NOA) skulle slå sig in i New York som ansågs som en nyckelstad för att ge konceptet en nödvändig skjuts globalt och det faktum att stadens marknad hade plågsamma minnen från tidigare försök från Nintendos sida, då med bland annat Space Radar.

En omedelbar succé

Super Mario Bros var ett genombrott, spelmässigt, som är svårt att begripa under dagens omständigheter. Det kanske inte är så märkligt med tanke på hur mycket arbete som lades ned för att slipa på detaljerna och alla nymodigheter som introducerades till spelet kunde det bara gå åt ett håll, men det är svårt att se hur något liknande skall kunna på samma revolutionerande sätt förändra dagens spelmarknad. Fienderna blev flera och rätlinjigt spatserande mot en ny plattformsupplevelse. Sköldpaddorna, som vi stiftade bekantskap med för första gången i Mario Bros, återanvändes men denna gången var uppgiften att hoppa på dem. Goombas såg ljuset för första gången och var en av de många fiender man kunde plocka bort med hjälp av sköldpaddornas skal som man sköt i deras riktning. Power Ups kunde man ge sig själv i olika former vilket skapade en större Mario, en blinkande Mario (via nymodigheten ”stjärnan”) eller en temporärt eldkastande Mario. Alla nymodigheter vilket man antingen kunde vinna under spelets utförande, genom att hoppa på hemliga block eller frågeteckskuberna, eller förlora om man feltajmade svåra hopp och blev träffad av en fiende. Man skulle samla mynt för att vinna extraliv (”1 up”), kunde vinna mycket terräng genom att frysa tiden. Rör och så kallade ”varp zoner” gav dig möjligheten att  hoppa över flera banor, alla i sig själva en aldrig tidigare skådad upplevelse i form av färg och bildupplevelser efter Miyamotos geniala blick. Handlingen var förvisso inte överdrivet djup men den var betydligt djupare än vad spelvärlden dittills skådat och för spelaren utmynnade varje nivå i utmaningen att man skulle rädda sin prinsessa ”Peach” från den nye elakingen, sköldpadde-drak hybriden Bowsers, eller ”Kung Koopa” (från japansk folklore), klor.

Succén var omedelbar och redan någon månad efter releasen (spelet släpptes under Oktober 1985) knöt Nintendo ihop spelet med Famicon i syfte att öka försäljningen av konsoler. Famicon är den japanska versionen av den i västvärlden klassiska konsolen, 8-bitaren, som vi känner i den här delen på bara ett sätt.

Fami com

Nintendo som den såg ut i Asien

Omvandlat i siffror kan succén med Super Mario Bros analyseras, bortsett från den spelvärld av uppväxande ungdomar man precis var i begrepp att fånga, i siffror som motsvarade 10 miljoner sålda exemplar bara i Februari. Vilket inkluderade både spel och konsol. Alla som var någonting i spelvärlden spelade Mario och bara spelet i sig självt krängde fyrtio miljoner exemplar som var ett rekord som stod sig ända fram till 2009. Även då hette speltillverkaren Nintendo med sitt Wii Sports till Nintendo Wii. Konkurrensen var redan på förväg utsopad och spelet sålde även två decennier senare över 10 miljoner mer än närmaste rival.

Super Mario Bros

Fortsättning följer...

…i nästa inlägg av The Super Mario Saga – part 4

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s